Međusobni uticaj razvoja skladišta električne energije i razvoja električnih vozila

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Zoran Nikolić Dušan Nikolić

Apstrakt


U radu je analiziran uticaj mogućnosti „skladišta električne energije“ na razvoj i primenu EV. Prva saobraćajna vozila sa mehaničkim pogonom bila su pokretana električnom energijom. Devetnaesti vek su EV bila dominantna na drumovima, pa su čak i u prvoj trci motornih vozila pobedila EV. Početkom 20. veka počela je serijska proizvodnja ICE vozila na montažnoj traci i razvoj električnih baterija ostao je na nivou specifične energije od 15 Wh/kg. Infrastruktura za EV nije postojala van gradskih područja, što je doprinelo da krajem Prvog svetskog rata proizvodnja EV stane i ona postanu samo tehnička vozila. Kasnih šezdesetih i ranih sedamdesetih godina prošlog veka, dogodilo se ponovno rađanje EV podstaknuto zabrinutošću usled aerozagađenja i naftnim embargom od strane OPEC-a. Električne baterije su dostigle vrednost specifične energije od 35 Wh/kg. Uviđajući da EV još uvek ne mogu da konkurišu po svojim performansama vozilima sa IC pogonom, prvenstveno veliki proizvođači automobila su se okrenuli razvoju i prodaji FCV ili HV sa električnim baterijama koje su posedovale specifičnu energiju od 65 Wh/kg. Razvojem LIB sa specifičnim energijom od 200 Wh/kg stvorili su se uslovi da EV mogu svojim performansama da konkurišu postojećim vozilima sa IC motorima. Tek razvojem „skladišta električne energije“ sa specifičnom specifičnim energijom od 600 Wh/kg, ili više, moguće je izvršiti potpuni prelaz na vozila sa električnim pogonom.


 

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Kako citirati
NIKOLIĆ, Zoran; NIKOLIĆ, Dušan. Međusobni uticaj razvoja skladišta električne energije i razvoja električnih vozila. Zbornik Međunarodne konferencije o obnovljivim izvorima električne energije – MKOIEE, [S.l.], v. 7, n. 1, p. 227-234, dec. 2019. Dostupno na: <http://izdanja.smeits.rs/index.php/mkoiee/article/view/5952>. Datum pristupa: 28 sep. 2020
Sekcija
Aplikacije i usluge

Reference

[1] Kordesch K., The electric automobile, Union Carbide Corporation Battery Product Division, Ohio, (1978)
[2] Ковачевић L., Развој средстава за масовни превоз путника у граду, Саобраћај, (1950), број 10, страна 19-23.
[3] Larminie L., John Lowry, Electric Vehicle Technology Explained, John Wiley & Sons Ltd., UK, (2003). p. 2.
[4] Loeb D., EV Focus, vol 1, No. 13, (1987), 18.5
[5] Nikolić Z., Električna vozila u svetu i kod nas, Institut Goša, Beograd, (2010), 312. ISBN 978-86-86917-07-2, COBISS.SR-ID 173296652
[6] Khaligh, A., Li Z., Batttery, ultracapacitor, fuel cell and hybrid energy storage systems for electric, hybrid electric, fuel cell, and plug-in hybrid electric vehicles: State of the art. IEEE Trans. Veh. Technol. 2010, 59, 2806-2814.].
[7] Fuad Un-Noor, Sanjeevikumar Padmanaban, Lucian Mihet-Popa, Mohammad Nurunnabi Mollah, Eklas Hossain, A Comprenhensice Study of Key Electric Vehicle (EV) Components, Technologies, Challenges, Impacts, and Future Direction of Development, Energies 2017, 10, 1217, doi:10.3390/en10081217.
[8] Despić A. R., Dražić D. M., Zečević S. K., Grozdić T. D., Problems in the use of high-energy-density aluminium-air batteries for traction, Power sources, vol 6, (1976), pages 361-368.
[9] Despić A. R., Milanović P. D., Aluminium-air battery for electric vehicles, Recueil des travaux de L,Institut des Sciences techniques de L,Academie Serbe des Sciences et arts, vol 12 (1979), No, 1, pages 1-18.
[10] LG. Girishkumar,* B. McCloskey, A. C. Luntz, S. Swanson, and W. Wilcke, Lithium-Air Battery: Promise and Challenges, IBM Research - Almaden, 650 Harry Road, San Jose, California 95120