Izazovi i prilike vodonika kao održivog vazduhoplovnog goriva budućnosti
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Apstrakt
Jedan od ključnih elemenata za proces dekarbonizacije mogla bi biti upotreba vodonika u energetskim sektorima. Potencijal zamene fosilnih goriva održivo proizvedenim vodonikom odavno je prepoznat. Zbog porasta troškova energije poslednjih godina, uticaja konvencionalnih goriva na životnu sredinu i postignutog/predviđenog tehnološkog napretka u skladištenju i transportu, vodonik postaje sve više izvodljivo rešenje u smislu primarnog izvora energije. Evropske zemlje su postavile ambiciozne planove za korišćenje vodonika kao obnovljivog izvora energije. Mnogi istraživački projekti finansirani su iz grantova EU, dok je Evropska komisija postavila u martu 2022. godine plan za što veću nezavisnost od uvoza fosilnih goriva, koji između ostalog za cilj ima proizvodnju 10 miliona tona vodonika, dok je 10 miliona tona planirano za uvoz do 2030. godine.
Korišćenje vodonika kao izvora goriva u sektoru vazduhoplovstva se takođe dosta razmatra poslednjih godina. Prednosti vodonika kao avionskog goriva su očigledne. Vodonik je održiv, ne proizvodi emisije štetnih gasova, ima veliku gustinu energije itd. Međutim, još uvek postoje velike tehničke poteškoće koje bi trebalo prevazići, što predstavlja izazov pri postavljanju vodonika kao održivog goriva za vazduhoplovstvo. U radu su predstavljeni i diskutovani najznačajniji izazovi, neka moguća rešenja i mogućnosti koje proizilaze iz upotrebe vodonika za vazduhoplovne propulzore.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Reference
[2] European Commission, A hydrogen strategy for a climate neutral Europe, Brussels; 2020.
[3] DIRECTIVE (EU) 2018/2001 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 11 December 2018 on the promotion of the use of energy from renewable sources
[4] Korberg A., Thellufsen J., Skov I., Chang M., Paardekooper S., Lund H., Mathiesen B., On the feasibility of direct hydrogen utilisation in a fossil-free Europe, International Journal of Hydrogen Energy, 2023.
[5] A special report by International Energy Agency (IEA), Net zero by 2050 - A roadmap for the global energy sector, https://www.iea.org/reports/net-zero-by-2050.
[6] International Energy Agency (IEA), CO2 Emissions in 2022,
[7] Tang D. Et al., State-of-the-art hydrogen generation techniques and storage methods: A criti-cal review, Journal of Energy Storage, 64, 2023,
[8] Mukhopadhaya J., Rutherford D., Performance analysis of evolutionary hydrogen-powered aircraft, The international council on clean transportation, 2022
[9] Brewer DG, Hydrogen aircraft technology, N.W. Roca, Raton, Florida, USA: CRC Press, Inc.; 1991.